Schiefe Zähne

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER

Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Michèle Graf & Selina Grüter, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Verena Kathrein & Ariane Müller, Tiphanie Kim Mall, Genesis P-Orridge, Sophie Reinhold, Ronald M. Schernikau, LeRoy Stevens, ariella tai, Agnès Varda

conceived by Elisa R. Linn, Sophie Reinhold and Ariane Müller

January 20 – March 4, 2022

Photography: Cedric Mussano

Photography: Cedric Mussano

Generously funded by

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Larry W. Cook, The Visiting Room #1, 2019archival Inkjet print102 x 76 cm

Larry W. Cook, The Visiting Room #1, 2019
archival Inkjet print
102 × 76 cm

Larry W. Cook, The Visiting Room #3, 2019archival Inkjet print102 x 76 cm

Larry W. Cook, The Visiting Room #3, 2019
archival Inkjet print
102 × 76 cm

Ariane Müller & Verena Kathrein Then I would like to make a happy end for once, 2016(excerpt: questionario-Libreria delle donne, Milano, 1970ies; phonetischer Bildwitz, various)89.5 x 106 cm

Ariane Müller & Verena Kathrein Then I would like to make a happy end for once, 2016
(excerpt: questionario-Libreria delle donne, Milano, 1970ies; phonetischer Bildwitz, various)
89.5 × 106 cm

Josefin Fischer Kostüm, 2022necklace, knife30 x 20 cm

Josefin Fischer Kostüm, 2022
necklace, knife
30 × 20 cm

Ronald M. Schernikau Excerpt from Legende, Verbrecher Verlag 2019, p. 534

Ronald M. Schernikau Excerpt from Legende, Verbrecher Verlag 2019, p. 534

Ronald M. Schernikau Excerpt from Legende, Verbrecher Verlag 2019, p. 535

Ronald M. Schernikau Excerpt from Legende, Verbrecher Verlag 2019, p. 535

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Matthias Groebel, Untitled, 2001acrylic on canvas (computer-assisted painting)110 x 100 cm

Matthias Groebel, Untitled, 2001
acrylic on canvas (computer-assisted painting)
110 × 100 cm

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Vlassis Caniaris, Untitled, 2003installation, painting (mixed media on canvas, framed) and figure (wire mesh, clothes, shoes, newspaper)painting: 80 x 100 cm, framed 92.5 x 111.5 x 5.5 cmfigure: 148 x 48 x 35 cm

Vlassis Caniaris, Untitled, 2003
installation, painting (mixed media on canvas, framed) and figure (wire mesh, clothes, shoes, newspaper)
painting: 80 × 100 cm, framed 92.5 × 111.5 × 5.5 cm
figure: 148 × 48 × 35 cm

Vlassis Caniaris, Untitled (detail), 2003

Vlassis Caniaris, Untitled (detail), 2003

Vlassis Caniaris Untitled (detail), 2003

Vlassis Caniaris Untitled (detail), 2003

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
KP Brehmer, Hommage an Berlin, 1965postcard stand, postcards30 cm, Ø 25 cm

KP Brehmer, Hommage an Berlin, 1965
postcard stand, postcards
30 cm, Ø 25 cm

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
LeRoy Stevens, Favorite Recorded Scream, released July 1, 2009 by Small World

LeRoy Stevens, Favorite Recorded Scream, released July 1, 2009 by Small World

Genesis P-Orridge, Untitled (Tree of Life 32), 1975felt pen and pencil on paper50.2 x 50.2 cm (framed)

Genesis P-Orridge, Untitled (Tree of Life 32), 1975
felt pen and pencil on paper
50.2 × 50.2 cm (framed)

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 158

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.
With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.
In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 158

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 159

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.
With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.
In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 159

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 162

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.
With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.
In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 162

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 163

Elisabeth Hauptmann 2 × sehr über ihn geärgert. Diary notes on Brecht.
With a prefatory note by Martin Kölbel and Peter Villwock.
In Sinn und Form, Heft 2/2021, p. 155-163, here p. 163

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Linda Bilda Der Eismann und der Schneidergeselle oder die Schönheit der Utopie (excerpt)published in ARTFAN Nummer 11 Sonderheft, Frühjahr 1995

Linda Bilda Der Eismann und der Schneidergeselle oder die Schönheit der Utopie (excerpt)
published in ARTFAN Nummer 11 Sonderheft, Frühjahr 1995

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942 Diary entry of 10-08-40;Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht- Archive 277 / 47

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942 Diary entry of 10-08-40;
Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht- Archive 277 / 47

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942 Diary entry of 10-08-40;Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht- Archive 277 / 48

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942 Diary entry of 10-08-40;
Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht- Archive 277 / 48

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Matthias Groebel, Hacked channels #11, 2000acrylic on canvas (computer- assisted painting)115 x 100 cm

Matthias Groebel, Hacked channels #11, 2000
acrylic on canvas (computer- assisted painting)
115 × 100 cm

Matthias Groebel L0593, 1993 Acrylic on canvas (computer-assisted painting), 95 x 95 cm

Matthias Groebel L0593, 1993 Acrylic on canvas (computer-assisted painting), 95 × 95 cm

Matthias Groebel Untitled, 1991 Acrylic on canvas (computer-assisted painting), 95 x 95 cm

Matthias Groebel Untitled, 1991 Acrylic on canvas (computer-assisted painting), 95 × 95 cm

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942Diary entry of 02-25-42; Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht-Archive 279 / 13

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942
Diary entry of 02-25-42; Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht-Archive 279 / 13

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942Diary entry of 02-25-42; Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht-Archive 279 / 14

Bertolt Brecht ARBEITSJOURNAL 1938-1942
Diary entry of 02-25-42; Academy of Arts, Berlin, Bertolt-Brecht-Archive 279 / 14

Sophie Reinhold Paragraph, 2022 Bitumen on marble powder on jute, 220 x 190 cm

Sophie Reinhold Paragraph, 2022 Bitumen on marble powder on jute, 220 × 190 cm

Marlies Pahlenberg Kinder, 2021; single- channel video, 20:03 min

Marlies Pahlenberg Kinder, 2021; single- channel video, 20:03 min

Michèle Graf & Selina Grüter Not yet titled, 2022 in progress, Distance measuring sensor (intended installation on Schliemannstraße),microcontroller, MOS transistor, electromagnet, wire, cardboard Variable dimensions

Michèle Graf & Selina Grüter Not yet titled, 2022 in progress,
Distance measuring sensor (intended installation on Schliemannstraße),
microcontroller, MOS transistor, electromagnet, wire, cardboard Variable dimensions

Linda Bilda An was denken die Waren? An das Geld. Das Geld ist keine gewöhnliche Ware, da es die Idee des Austausches als auch die Realisierung dieser Idee beinhaltet., 2007 Lightglass, 54 x 38 cm

Linda Bilda An was denken die Waren? An das Geld. Das Geld ist keine gewöhnliche Ware, da es die Idee des Austausches als auch die Realisierung dieser Idee beinhaltet., 2007
Lightglass, 54 × 38 cm

MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...
MIT PARALLELITÄT VON WIDERSPRÜCHEN WIRD KOMPLEXES MISSVERSTÄNDLICHER by Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall...

Mit Parallelität von Widersprüchen wird Komplexes missverständlicher

Montage enters history with film. It is the cut that connects. Images. The montage is not extending the single image into collage but it provides continuity to difference and movement. From here to there.
—Here an image of Bertolt Brecht exploring montage as a means for epic theatre [walking up and down on the seashore collecting what the tide has washed ashore – Fascism at his time, its imagery, he notes, a source]. But not everything becomes an image as Ariella Aïsha Azoulay writes in her book’s chapter on archival imperialism* = THE UNTAKEN IMAGE, “which ‘can take many forms: a verbal description, a testimony, a drawing or a photograph of a reenactment of the unphotographed event’”.

—People talking about events remembered from the German revolution.
Cut
Genesis P-Orridge who had a weakness for the newfangled Magic Marker would say “Cut-ups confound and short-circuit Control. Cut-ups loosen rational order, break preconceptions and expected response. They retrain our perception and acceptance of what we are told is the nature of reality.”
Cut
—Here an image of Georges Didi-Huberman’s book explaining montage in Brecht’s Arbeitsjournal as a main principle of grasping (or let’s wish) mastering reality when images take (dys-) position. Contradictory in complexity. Eine Realität, die von Widersprüchen zerrissen ist.
—Here an image of Ronald M. Schernikau that presents itself like a quarry: What the text says it can only say through contradictions, thwarting the principle of description and counter-description.
Magick, let’s remind us, goes further than description.
Cut
—An image of an imagined friendship necklace dedicated by Jung to Freud and based on Jung’s observation of the shattering of a bread knife as parapsychological experience in his first studies term. (One of two experiences).
Cut
An image of Elisabeth Hauptmann describing Brecht as too skinny, a slightly unnerving guy in Munich in the twenties of the last century.
—Here an image of two laughing women at the Libreria delle Donne in Milano in the 1970ies. The paper crumples = neglected history = a phonetic visual joke (maybe the only one).

—Two videos by Noor Abuarafeh based on the same photograph of artists in the “First Spring exhibition”, Jerusalem, 1985 – Two different perspectives on storytelling: “We did not know whether to believe the memory of the photograph or the memory of the people”
Cut

—Here an image that presents itself as a painting. [painted by a machine, painted from video recordings = assisted painting]
—A painting that resigns to a sign. It reads S and S.
—Here an image of a spectator. The spectator carries a German and a Greek newspaper. “Whatever the public (das Volk) wants from the back and the front”. Vlassis Caniaris writes. He lived in Berlin in the 1970ies. He died in 2011.

Cut

—Here an image of a person kneeling in front of a Lexus car, his back towards us. This is a photograph taken by Larry W. Cook in the visiting area of a prison.
Cut
—Another car made out of cardboard challenges the task of translation when a movement transitions into another one [with residue].

Someone might sing karaoke to ariella tai’s “That‘s the Way Lorde Goes” and to the tune “That‘s the Way Love Goes”. Someone screams. [They are Manhattan-based record store employees’ “favorite screams”].
A letter has been written.

The Black Box; film itself: “People will become whatever they wish to be in plenitude”. Clear 19th-century socialism. In 1995 they will get deep-frozen dumplings (cynically: the same, Linda Bilda says).
Cut

—Close up on Berlin (a hommage), three views. fading out
—the memory image.

How to unsettle ruling orders of appearances? How to unsettle the self-certitude of what is shown?
How to self-comment while being exposed?

*Ariella Aïsha Azoulay; Potential History: Unlearning Imperialism, 2020

Including documents and works by: Noor Abuarafeh, Ariella Azoulay, Linda Bilda, Bertolt Brecht, KP Brehmer, Vlassis Caniaris, Larry W. Cook, Josefin Fischer, Michèle Graf & Selina Grüter, Matthias Groebel, Elisabeth Hauptmann, Tiphanie Kim Mall, Ariane Müller & Verena Kathrein, Marlies Pahlenberg, Genesis P-Orridge, Ronald M. Schernikau, LeRoy Stevens, ariella tai, Sophie Reinhold, Agnès Varda